بهترين تصاوير دنيا

ساخت وبلاگ

کـاپیتـ ـ ــ ـ ـان مًهـבے

 

افعی دماوند؛کمیاب ترین افعی ایران

***************************

افعی نوعی مار سمی خطرناک است که در سنگلاخ ها بین خار و خاشاک یافت می شود . در دهان این مار علاوه بر دندانهای کوچک تغذیه ای دو دندان قلاب مانند در آرواره بالا وجود دارد که به طرف عقب دهان خمیده است . درون این قلاب مجرای است که به غده زهر راه دارد.

افعی دماوندی از خطرناکترین و کمیاب ترین افعی ها است . یک خزنده شناس جوان ، به نام خسرو رجبی افعی دماوندی را شرقی ترین افعی کره زمین می داند.

وی می گوید: این افعی حدود سی و هشت سال پیش توسط دکتر محمود لطفی پایه گذار بخش جانور سمی انستیتو رازی کشف شد.

وی در هنگام تحقیق پیرامون برخی مارها متوجه تفاوت یکی از آنها با بقیه می شود .بررسی های دقیق تر نشان داد که این گونه کشف جدیدی است . این افعی جدید به آلمان فرستاده شد و با بررسی سه نفر از بهترین متخصصان و خزنده شناسان نام گونه جدید به احترام دکتر لطیفی viperalatifi گذاشته شد . افعی دماوندی بعد از افعی جعفری مهلک ترین سم را دارد . این افعی در حال حاضر در لیست اتحادیه جهانی حفاظت در رده آسیب پذیر و در خطر انقراض قرار گرفته است. از این رو که پراکندگی آن در سراسر دنیا به منطقه البرز مرکزی ایران محدود می شود .
براساس آمار رسمی موجود در کتاب افعی های کوهستانی دنیا، بین سال 1348تا 1357 بیش از 9400 حلقه افعی دماوندی تنها به انستیتو واکسن و سرم سازی به منظور سم گیری انتقال یافته است ، این آمار بعدها به 12 هزار حلقه رسید . هنوز هم این روند ادامه دارد.

افعی دماوندی که در مناطق مانند لار دماوند ، فیروزکوه ، دریاچه تار ، آب اسک، افجه ، گاجره ،گچسر بیشتر یافت می شود .هفته ای یک بار غذا می خورد و از آنجایی که چشمان خزنده ها تنها اشعه مادون قرمز (حرارت )بدن موجودات زنده را دریافت می کند ، حتما غذای زنده و متحرک برایش دیده می شود.

تعداد افعی دماوندی دقیقا معلوم نیست ، اما نزدیک بودن محل زیست آن تهران و تخریب گسترده زیستگاهیش را می توان علت اصلی کاهش شدید جمعیت آنان عنوان کرد.

 

1400619198472499_large.jpg

بهترين تصاوير دنيا...
ما را در سایت بهترين تصاوير دنيا دنبال می کنید

برچسب : افعی دماوند؛کمیاب ترین افعی ایران, نویسنده : HD museum90 بازدید : 573 تاريخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 ساعت: 15:05

بهترين تصاوير دنيا...
ما را در سایت بهترين تصاوير دنيا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : HD museum90 بازدید : 360 تاريخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1393 ساعت: 5:42

بهترين تصاوير دنيا...
ما را در سایت بهترين تصاوير دنيا دنبال می کنید

برچسب : تصویر منتخب 93, نویسنده : HD museum90 بازدید : 349 تاريخ : شنبه 13 ارديبهشت 1393 ساعت: 8:03